MŠ a ZŠ speciální Diakonie ČCE Praha

Terapie a aktivity

V rámci výchovy a vzdělávání nabízíme dětem a žákům řadu terapií a aktivit. Školní vyučování je doplněno o speciálně pedagogické terapie a aktivity – fyzioterapii, logopedii, canisterapii, hipoterapii, plavání, vířivou koupel, snoezelen, bazální stimulaci, solnou jeskyni atd.

Fyzioterapie

Fyzioterapie se zabývá léčbou pohybového systému. V naší škole využíváme převážně kombinaci různých metodik zaměřených na individuální potřeby našich žáků.

Canisterapie

Canisterapií se rozumí terapie pomocí kontaktu psa s člověkem, kdy se rozvíjí nejen citové a tělesné vnímání, ale i všechny složky smyslového a rozumového poznání.

Hipoterapie 

Hipoterapie – složené slovo, kde hipo reprezentuje koně, terapie znamená léčba.
Je to komplexní rehabilitační metoda využívající koně pro léčebné účely. Tato metoda v sobě zahrnuje hiporehabilitaci a pedagogicko-psychologické ježdění.

Plavání

Plavání má na vývoj dítěte vliv výchovný i zdravotní. Dítě se se naučí překonávat určité zábrany, strach z vody, kolektiv při plavání působí jako socializační faktor. Pohyb ve vodě působí i na celkový zdravotní stav.

Perličková koupel

Peličková koupel je vanová koupel spojená s masáží stlačeným vzduchem, který tryskami vany jemně probublává. Je zde využito pouze jemné taktilní dráždění s následným zklidněním a celkovou relaxací. Teplota koupele je 36–38 °C. Tato koupel působí relaxačně až sedativně, uvolňuje svalové a psychické napětí.

Snoezelen

Jednou z moderních metod práce s dětmi s těžkým kombinovaným postižením je koncept snoezelen, který je definován jako „prostředí, které vytváří pocit pohody, uvolnění, zklidnění, ale také aktivizuje, stimuluje a probouzí zájem, řídí a klasifikuje podněty, vyvolává vzpomínky, organizuje komplexní rozvoj, snižuje pocity strachu a úzkosti, vyvolává pocity jistoty a bezpečí, podporuje socializaci a rozvoj vztahů, přináší radost.“

Logopedie

Na podporu a navození řeči využíváme ve škole současně individuální logopedii s klinickou logopedkou a v rámci výuky společnou řečovou výchovu.

Společné zpívání

Formou písní se nenásilnou formou s faráři či farářkou z partnerských sborů ČCE seznamujeme se základy křesťanství.

Fyzioterapie

Fyzioterapie se zabývá léčbou pohybového systému. V naší škole využíváme převážně kombinaci různých metodik zaměřených na individuální potřeby našich žáků.

Z terapeutických technik jsou to převážně:

  • masáže
  • měkké techniky – manuální uvolnění reflexních změn v kůži a podkoží
  • postizometrická relaxace – ovlivnění reflexních změn ve svalech
  • mobilizace páteře a periferních kloubů
  • Vojtova metoda – cílem metody je nácvik základního pohybového stereotypu prostřednictvím tzv. reflexního plazení a otáčení
  • senzomotorická stimulace – s pomocí labilních pomůcek je dosahováno zlepšení kvality vnímání a nastavení vlastního těla
  • stabilizace kloubů
  • exteroceptivní facilitace a relaxace

U nás pracují dva fyzioterapeuti, kteří se žáky  individuálně rehabilitují. Podle jejich potřeb vybírají metody a techniky. K dispozici mají vodní postel, rehabilitační místnost s posuvným stolem a tělocvičnu vybavenou rehabilitačními míči, válci, kuličkovým bazénem a pod. S fyzioterapií jsou úzce spojeny další terapie.

Canisterapie

Canisterapií se rozumí terapie pomocí kontaktu psa s člověkem, kdy se rozvíjí nejen citové a tělesné vnímání, ale i všechny složky smyslového a rozumového poznání.

Ve školách nás navštěvují jednou týdně různé rasy pejsků např. Golden Retrievra . Žáci si mohou na ně lehnout, hladit je, mazlit se s nimi, nechat se olíznout, vnímat jejích dech a teplo, čímž dochází k prohřívání a postupnému uvolňování svalů.

Při společných hrách žáci pejskům hází míčky, hračky a pamlsky, které i schovávají a oni je hledají, mohou je česat, krmit, připnout jim obojek, vodítko a projít se s nimi. Hrají s nimi různé hry, při kterých poznávají barvy, tvary, části těla, dozví se, co pejsci žerou, co smí a nesmí a jak se k nim mají chovat.

Vše samozřejmě probíhá za dozoru pedagogů a pod vedením canisterapeutů, kteří spolu se svými pejsky absolvovali canisterapeutický výcvik ve sdružení  Auracanis.

Hipoterapie

Hipoterapie – složené slovo, kde hipo reprezentuje koně, terapie znamená léčba.
Je to komplexní rehabilitační metoda využívající koně pro léčebné účely. Tato metoda v sobě zahrnuje hiporehabilitaci a pedagogicko-psychologické ježdění.
Hiporehabilitace – využívá specifického pohybu koně – to je trojí pohyb hřbetu koně, který si vynucuje pohybovou kompenzaci ze strany jezdce a každé vychýlení hřbetu koně vyvolává řadu reflexů, nutných k udržování rovnováhy. Pro postiženého to představuje vlastní specifickou rehabilitaci.
V neposlední řadě využívá i tělesné teploty koně, která je důležitá pro ztuhlé svalstvo u tělesně postižených. Uvolnění svalů jde ruku v ruce s uvolněním duševním, což lze využívat také při psychoterapeutickém ježdění.
Psychoterapeutické ježdění – tady jde především o navázání kontaktu se zvířetem. Komunikace – kůň se stává prostředníkem mezi pacientem a terapeutem. Vytvářením kontaktu a rozvíjením komunikace dochází k lepšímu navazování vztahů navzájem a odbourávání bariér úzkosti a nedůvěry. Psychoterapeutické ježdění má velký vliv také na pozornost, emotivní stránku, chování, motivaci a celkově zlepšuje kvalitu života každého člověka.

Plavání

Také v tomto školním roce navštěvují žáci plavecký bazén Slavia Praha. Každý týden se v malém bazénku seznamují s vodním prostředím a věnují se plavecké průpravě. Používají množství pomůcek, které jim jejich snažení usnadňují, např. pěnové žížaly a pásy, destičky, potopné disky, obruč apod. Zkouší vše, co jim jejich dispozice dovolí (učí se správně dýchat, splývají, nacvičují plavecké pohyby stylu „prsa“ a „znak“, potápí se…), a hrají oblíbené vodní hry („Rybičky“, „Spadla lžička“, „Vodotrysk“ aj.). Jezdí se každý týden mikrobusem a přihlášené děti se střídají. Zpravidla se na každého dostane 2x – 3x do měsíce.

Perličková koupel

Perličková koupel je vanová koupel spojená s masáží stlačeným vzduchem, který tryskami vany jemně probublává. Je zde využito pouze jemné taktilní dráždění s následným zklidněním a celkovou relaxací. Teplota koupele je 36–38 °C. Tato koupel působí relaxačně až sedativně, uvolňuje svalové a psychické napětí.

Jednou týdně se mohou naši žáci ponořit do příjemně vyhřáté vody, kterou probublávají bublinky a mohou se nechat masírovat proudem vody z masážních trysek. Vířivá vana, umístěna v nově zrekonstruované koupelně, je dostatečně velká i pro více žáků najednou. Žákům se koupel moc líbí, protože zde mohou relaxovat, nechat se prohřát, zadovádět si s vodou, pohrát si s hračkami a i spolu navzájem. Po koupeli jsou osušeni a relaxují nebo si je vezme fyzioterapeut, protože jejich svaly jsou dostatečně prohřáty a uvolněny, a cvičení pak má největší efekt.

Snoezelen

Jednou z moderních metod práce s dětmi s těžkým kombinovaným postižením je koncept snoezelen, který je definován jako „prostředí, které vytváří pocit pohody, uvolnění, zklidnění, ale také aktivizuje, stimuluje a probouzí zájem, řídí a klasifikuje podněty, vyvolává vzpomínky, organizuje komplexní rozvoj, snižuje pocity strachu a úzkosti, vyvolává pocity jistoty a bezpečí, podporuje socializaci a rozvoj vztahů, přináší radost.“

Žáci relaxují na vodním lůžku, pozorují vodní sloup s barevnými kuličkami a využívají zrcadlové stěny, ve kterých se veškerá technika a pomůcky opticky násobí. Používáme světelné  a zvukové hračky,  hudební produkci podle oblíbenosti a čichové podněty nabízíme prostřednictvím vonných svíček. Chuť stimulujeme podáváním oblíbených potravin. Pobyt ve snoezelenu navazu ježákům pocit libosti, aktivizuje smysly a pomáhá prožívat ve škole příjemné chvíle.

Společná řečová výchova a individuální logopedie

Řečovou výchovu vyučujeme v každé třídě, vždy s užšími vazbami na ostatní vyučovací předměty, a kromě toho jeden vyučovací blok máme společný pro všechny žáky. Scházíme se jednou týdně a postupně jsme vytvořili rituály, které vždy opakujeme.

Přestože naši žáci většinou verbálně nekomunikují, ale dorozumívají se se svým okolím různými formami alternativní komunikace, tak se nejdříve pozdravíme říkankou s použitím manuálních znaků Makatonu. Následuje procvičování motoriky úst a obličeje, podporujeme správné dýchání, intenzitu i délku nádechu a výdechu. Dále zařazujeme cviky na zlepšení pohyblivosti úst. Velkou pozornost věnujeme vnímání řeči, vnímání lidského hlasu, spojujeme rytmické říkanky a zpěv s pohybem např. tleskáním, hry s prsty apod. Při rozvoji vyjadřovacích schopností podněcujeme žáky k opakování zvuků, hlasů zvířat, pojmenovávání předmětů, které vidí i vnímají hmatem. Mezi nejoblíbenější patří písnička “Mám jablíčko mám”, rytmická říkanka  “Příšera” a “Brambora”.

Skupinová řečová výchova v našich podmínkách je příležitostí ke společnému setkávání, žáci se navzájem rádi vidí, těší se na sebe a jsou tak motivováni ke komunikaci.

Souběžně ve škole probíhá i individuální logopedie s logopedkou. Aby řeč byla srozumitelná, resp.aby ji žáci dokázali správně napodobit, rozvíjíme zrakové a sluchové vnímání a celkově motoriku. Procvičujeme motoriku mluvidel a pravidelně provádím rehabilitaci orofaciální oblasti. Také trénujeme dechová cvičení. Na podporu a navození řeči využívám i alternativní techniku chirofonetického ošetřování. Výhodou je, že při této technice děti pasivně přijímají stimulaci od terapeuta a není tedy závislá na aktivní spoluúčasti žáka, která by vyžadovala určitou úroveň dovedností a schopností. Aktivitou zde rozumíme naopak pasivní, ale bdělé přijímání masážního tahu hlásek, jež terapeut dítěti předává na zádech a končetinách. Forma vychází z výdechového proudu hlásek.

 

Společné zpívání

Každý týden se setkáváme s faráři nebo paní farářkou z partnerských sborů ČCE při zpívání s kytarou. Je to jeden ze způsobů, jak nenásilnou formou pomocí písní se seznamujeme s křesťanstvím. Na úvod vždy zazní píseň „Raní prosba“ ze zpěvníku „Svítání“a pak už někdo z pedagogů  obchází žáky s obrázky a oni si podle nich vybírají písničku, kterou chtějí zahrát a zapívat. Mezi nejoblíbenější patří „Proč svítí sluníčko“ a „Slunce svítí na ptáčky“. Někteří žáci  si při zpěvu i s radostí zatančí.